کد خبر: 187376113
تاریخ انتشار: شنبه 16 تير 1397
خانه » فناوری » موبایل دات آی آر » همکاری سامسونگ با ARM در ساخت پروسسور 7 نانومتری 3 گیگاهرتزی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از موبایل دات آی آر:

واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نیمه‌هادی در جهان در روز پنچ‌شنبه 5 جولای (14 تیرماه 1397) از همکاری با شرکت ARM برای توسعه پروسسورهای موبایلی با لیتوگرافی 7 نانومتری براساس پردازنده ARM Cortex-A76 خبر داد. پردازنده A76 که نزدیک به یک ماه پیش معرفی شد محصولی کاملا جدید در خانواده پردازنده‌های ARM به حساب می‌آید که با کارائی بالا، (حداقل از نگاه شرکت سازنده) در کلاس پردازنده‌های لپ‌تاپی قرار می‌گیرد و از این لحاظ رقابت تازه‌ای را با پردازنده‌های x86 اینتل آغاز می‌کند. همکاری سامسونگ با ARM برای توسعه پروسسورهای جدید به لیتوگرافی 7 نانومتری محدود نشده و طبق اعلام سامسونگ، در سال آینده به معماری فوق‌ پیشرفته 5 نانومتری با فرکانس فراتر از 3 گیگاهرتز نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

Samsung Collaboration with ARM on 7nm 5nm 3GHz A76 based Chips

طبق این توافق جدید، سامسونگ با برخورداری از پلتفرم مالکیت معنوی فیزیکال ARM Artisan امکان ساخت پروسسورهای موبایل بر مبنای پردازنده ARM Cortex-A76 با دو فرایند ساخت 7LPP (لیتوگرافی 7 نانومتری Low Power Plus) و 5LPE (لیتوگرافی 5 نانومتری Low Power Early) را خواهد داشت. فرایند ساخت 7LPP سامسونگ به گفته این شرکت در نیمه دوم سال جاری میلادی به بهره‌برداری اولیه خواهد رسید و احتمالا در اواخر سال جاری میلادی یا اوائل سال آینده، اولین نمونه‌های مبتنی بر این فناوری به بازار عرضه می‌شود. برای تکمیل فرایند ساخت 5 نانومتری 5LPE سامسونگ با فناوری Extreme Ultra Violet یا EUV اما باید تا نیمه اول سال 2019 به انتظار بنشینیم و حضور نسخه نهائی آن در بازار نیز احتمالا حداقل تا پایان سال 2019 به تأخیر خواهد افتاد.

Samsung Collaboration with ARM on 7nm 5nm 3GHz A76 based Chips

ریان سانگیون لی (Ryan Sanghyun Lee) معاون تیم بازاریابی بخش نیمه‌هادی شرکت سامسونگ الکترونیکس در رابطه با این همکاری اینگونه می‌‌گوید : «ساخت یک اکوسیستم طراحی گسترده و متنوع، امری حتمی و واجب برای مشتریان [بخش] نیمه‌هادی ماست. همکاری با ARM در حوزه‌های [مرتبط با] راه‌کارهای مالکیت معنوی برای افزایش قدرت پردازش بالا (high-performance computing) و سرعت بخشیدن به رشد هوش مصنوعی (AI) و توانائی‌های [مرتبط با] یادگیری ماشینی، [امری] حیاتی و مهم است.»

در همین ارتباط کلوین لو (Kelvin Low) معاونت بازاریابی بخش Physical Design Group شرکت ARM ضمن اشاره به همکاری سامسونگ و ARM‌ در ساخت چیپ‌های متعدد با تکنولوژی نیمه‌هادی سامسونگ و مالکیت معنوی فیزیکی Artisan می‌گوید : «فرایند ساخت نیمه‌هادی 7LPP و 5LPE سامسونگ فناوری‌های نوآورانه‌ای هستند که به نیازهای مشتریان مشترک ما در زمینه ارائه نسل بعدی سیستم روی تراشه (SoC) از موبایل [گرفته] تا مراکز داده با ابعاد بسیار بزرگ پاسخ می‌دهند.‌»

پردازنده Cortex-A76 برخلاف نسل‌های قبلی آن به صورت کامل از ابتدا تا انتها توسط تیم دیزاین ARM مستقر در Austin تگزاس طراحی شده و با ساخته شدن با لیتوگرافی 7 نانومتری در فرکانس 3 گیگاهرتزی، نسبت به ARM A75 (با فرکانس 2.8 گیگاهرتزی و لیتوگرافی 10 نانومتری) با 35 درصد ارتقا در سرعت و 40 درصد کاهش مصرف انرژی روبرو شده است. ARM همچنین از بهبود 4 برابری در بخش یادگیری ماشین یا ML‌ این پردازنده نسبت به گذشته سخن گفته است. پلتفرم مالکیت معنوی فیزیکیال ARM Artisan برای فرایندهای ساخت 7 و 5 نانومتری سامسونگ شامل معماری HD logic، مجموعه کاملی از کامپایلرهای حافظه و کتابخانه‌های دسترسی به GPIO می‌شود و از راه‌کارهای POP IP و تکنولوژی DynamiQ شرکت ARM نیز در آنها پشتیبانی می‌شود.

Samsung Collaboration with ARM on 7nm 5nm 3GHz A76 based Chips

ظاهرا شرکت ARM در سال‌های پیش رو و حداقل در طی دو نسل آینده از A76 به عنوان بستر اصلی توسعه ریزپردازنده‌های خود استفاده خواهد کرد و برنامه‌ریزی سامسونگ برای ادامه این همکاری و انتقال از لیتوگرافی 7 نانومتری به 5 نانومتری در سال‌های آینده نیز به روشنی به همین مسئله اشاره دارد. قدرت بالای این پردازنده‌ و امکان رقابت‌ آنها با همتایان x86 به خصوص نمونه‌های اینتلی راه را برای حضور A76 در لپ‌تاپ‌ها را هموار می‌کند. شرکت ARM در زمان معرفی این پردازنده، از به چالش کشیده شدن پردازنده های Core i7 اینتل توسط آن سخن گفت و معرفی نسل جدید لپ‌‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به پردازنده‌های ARM با مصرف پائین انرژی و بدون نیاز به فن، آینده روشنی را برای این صنعت تصویر می‌کند.

سامسونگ علاوه بر اعلام همکاری با ARM برای ساخت پروسسورهای 7 و 5 نانومتری مبتنی بر ARM A76 از برنامه طولانی مدت خود در آینده برای توسعه نیمه‌هادی بر مبنای تکنولوژی 3 نانومتری 3GAAE نیز خبر داده است.  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین